Ebru Umar

13 augustus 2013

Turkse verleidingen. Een prachtige titel voor dit reisblog. Ik was best wel trots op deze vondst. Was, inderdaad, was. Ik vind het nog steeds een mooie titel, het onthult en verbergt. Maar trots kan ik er niet meer op zijn. Dat mag iemand anders.EbruUmar

Ik was de titel totaal vergeten, maar blijkbaar lag hij veilig opgeborgen in mijn achterhoofd. Zonder verdere associaties is hij boven komen borrelen. Het is al een tijdje geleden dat ik het boek met dezelfde titel gelezen heb waardoor het belletje niet ging rinkelen.

In 2008 heeft Ebru Umar, o.a. columniste bij Metro, haar ervaringen opgeschreven van een reis naar Turkije, een land waar haar roots liggen en waar ze al een tijdje niet meer geweest was. Die ervaringen beschrijft ze in haar boek 'Turkse verleidingen', dat ik met heel veel plezier gelezen heb en dat zelfs in mijn boekenkast staat. Het is een autobiografisch verslag dat gebruikt kan worden als reisgids of een reisgids die leest als een roman. Noem het wat je wilt, het leest in ieder geval als een trein.

Alle eer dus aan Ebru, voor wat betreft de titel en haar boek. Het is nog steeds te bestellen. De moeite waard. Maar dat was waarschijnlijk al wel duidelijk.